Tokyo dag 2 - Totoro!

Dag två i Tokyo började med att vi gick upp tidigt, skulle möta Emma (Pias kompis) nere i lobbyn kl. 8.30 för att hon sedan skulle guida oss genom stan hela dagen. Pia hade även fixat en buss åt oss (från tv-bolaget) som skulle skjutsa runt oss hela dagen. Snacka om lyx! Vi åkte först till ett knivställe, där Tobbe handlade loss på japanska knivar (som tydligen är mycket bättre än svenska. Titta va man lär sig) medan vi andra gick och kollade i lite andra områden. Det var kallt den här dagen så vi gick mest in i butiker för att slippa kylan. Vi handlade även Saki (eller Sake?) koppar samt tekoppar innan vi åkte vidare till fiskmarknaden. Som många av er redan vet är jag inte en särskilt stor fiskälskare. Men marknaden var ändå cool att se. Så sjukt annorlunda från hur Sverige är överallt. Vi stannade och åt lunch på ett sushi ställe med rullband som sushin står på, om ni fattar vad jag menar?! Vet inte hur jag annars ska beskriva det. Iallafall, så åt vi lunch, vilket var helt okej. Jag menar alla säger att sushin var bättre här än i Sverige men om man inte gillar djur från havet är utbudet inte lika brett haha! Sedan satte vi oss i bussen igen och åkte till Ghibli muséet! Ghibli är ett museum för mannen Hayao Miyazaki och hans filmer. Så Totoro, Spirited away, Howl's moving Castle och resten fanns där att kolla på. Tyckte museet var snyggt, men kanske inte min favvosyssla denna dag. Jag var så jävla trött hela dagen också (jet lag förmodligen) så då gick jag runt som en zombie. Därför blev allt där man behövde gå omkring och anstränga sig väldigt "jobbigt". Efter Ghibli hoppade vi in i bilen igen (där jag somnade, som varje gång jag satte mig i bilen denna dag) och åkte till anime street. Det var en jättestor inomhus galleria där det endast hade anime saker (i princip). Vi gick runt där i några timmar, men vi var ju så trötta att man bara ville sova även om det var jättekul att gå där. När vi kände oss klara drog vi till ett café som hette Kuroneco, där det är tjejer som är utklädda i lolitakattdräkter. De var trevliga men pratar 90% japanska, så det var svårt att kommunicera. Som tur var hade vi ju Emma med oss. Vi satt och fikade i en halvtimme samt blev bjudna av en gubbe på ett polaroid foto med tjejerna. Det var nice!

Vi var alldeles för trötta för att åka vidare så vi bad chauffören att skjutsa hem oss till hotellet. Vi sov en timme, gjorde oss i ordning och gick till en restaurang som låg i huset bredvid. Pia hade bokat ett eget rum så vi fick sitta själva. Hon beställde in massvis med kött, kyckling, ost osv för oss att steka på vår egen grill. Jag var fanimej grym på att grilla sakerna. Åh i helvete va gott köttet var! Jag fick även prova på Oxtunga. Kändes jättekonstigt att veta att det var tunga jag åt, men faaaaaan va gott det var! Allt var roligt och supergott! Vi åt även med Emma och Hirono, så det var ett stort mysiga gäng. Efter det kände vi oss dock så trötta och sega att vi drog oss hemåt!

Herregud va långa inlägg det blir. Men så är det när det händer mycket. Orkar inte dela upp det i en massa små, plus att jag vill inte utesluta allt för mycket saker. Jag är dock imponerad om du orkat ta dig igenom den här texten! Puss

Lite bilder, blandat första och andra dagen.

Min fina bror på restaurangen