Vad jag äter på en dag

Jag har i ett års tid haft en PT och kostrådgivare (online) som givit mig tips, råd och stöd. Utöver de har de gjort träningsschema vs kostschema för hur jag ska lägga upp det för att nå mina resultat. Jag har följt träningen slaviskt. Men kosten har verkligen varit en berg och dalbana. Ibland har jag skött den exemplariskt och ibland har det gått utför. Anledningen till att jag började detta var för att jag aldrig i mitt liv haft en hälsosam relation till kost och ville med hjälp av träning bli mer hälsosam och må bättre i min kropp. Jag har testat otaligt många olika dieter och ätit alltifrån 600 kcal till 1400 på en dag. Men det här är första gången planen är att jag ska äta 1700-1800 kcal. För första gången i mitt liv känner jag att jag "får" äta mat. Är inte det lite sjukt? Äter för första gången i mitt liv mat utan ett uns av ångest inbladat.

År 2020 gick träningen såååå bra! Missade kanske 10 pass allt som allt på ett år. Och för någon som kanske tränade 10 pass på ett år innan så är det enorm skillnad att endast missa 10 stycken när man tränar 3 dagar i veckan. Och jag mår så fruktansvärt mycket bättre faktiskt. Det syns inte enorm skillnad på min kropp (kost är 80% av förändringen och träning 20%). Så i och med att jag misslyckats i omgångar med mina 80% så är det inte så konstigt. Däremot ska jag återigen försöka ge kosten en ny chans. Jag har fått en kostplan (vill förtydliga att det verkligen inte är en diet)! Tvärtom! Jag äter idag mer än vad jag någonsin gjort tidigare.

Tänkte att det kanske kunde vara intressant att se vad jag äter på en dag ungefär. Varje dag varierar (men veckorna framöver ser likadana ut kostplans mässigt och sen är det ju upp till mig om jag vill byta recept osv, vilket de rekommenderar att man gör för att kunna klara sig utan kostplan i framtiden).

Så maten nedan är gårdagens hela kostplan. Utöver det nedan så drack jag även 1 kopp kaffe (med mjölk) och två koppar te (utan mjölk).

Frukost: Fullkorn tortilla med hummus, quorn och körsbärstomater. Det kan kännas som en konstig frukost (första gången jag haft en "matig" frukost). Men min kostrådgivare säger att jag måste få i mig mer protein och eftersom jag försöker att undvika att äta kött så mycket som jag kan så måste jag äta det vid fler tillfällen. Det var väldigt gott dock!

Mellanmål: Smoothie gjord på kvarg, mango och apelsin. Väldigt god inte särskilt söt utan mer syrlig dock. Fräsch som mellanmål dock!

Lunch: Råris, quorn, fetaost, butternutpumpa, zucchini, körsbärstomater, fetaost och citron. Väldigt gott, väldigt mättande. Första gången jag lagat mat med butternutpumpa, så det var kul!

Mellanmål: Kvarg, banan och apelsin med kanel. Superfräscht och gott. Är lite besatt av mina mellanmål.

Middag: Köttfärsfylld aubergine med råris och ost. Jag använde anammas färs och 10% ost. Till det åt jag sallad.

Det här var det jag åt igår. Det var en härlig och god dag med mycket mat. Om ni tycker det här är intressant eller skulle vilja ha lite recept som jag fått av min kostrådgivare som jag gillar så kommentera gärna så gör jag det!

För mig har det här varit en viktig del i att få en hälsosam relation till mat. Har aldrig trott att jag skulle kunna äta sådana här "mängder" och att det inte bara är bra för mig utan att jag på det även kommer närmare mina hälsomål. Känns helt fantastiskt!

Gillar